افتحى الشبابيك يا مصر واسمعى كلمة شبابك
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

افتحى الشبابيك يا مصر واسمعى كلمة شبابك

عبر عن رايك بصراحه واحنا معاك هنقول بحماس افتح شباكك قول رايك يمكن كلمة تغير ناس

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» فساتين خطوبة
حكايات سائق تاكسى Icon_minitimeالخميس يوليو 07, 2011 12:57 am من طرف الله ربى والاسلام دينى

» لفات طرح جديدة
حكايات سائق تاكسى Icon_minitimeالخميس سبتمبر 23, 2010 9:59 pm من طرف الله ربى والاسلام دينى

» عظه لكل فتاه
حكايات سائق تاكسى Icon_minitimeالجمعة سبتمبر 17, 2010 8:53 pm من طرف الله ربى والاسلام دينى

» بنت لا تتجاوز السنتين (شوفو المعجزة)
حكايات سائق تاكسى Icon_minitimeالجمعة سبتمبر 17, 2010 6:03 pm من طرف الله ربى والاسلام دينى

» نصائح لجمالك
حكايات سائق تاكسى Icon_minitimeالخميس سبتمبر 16, 2010 11:11 pm من طرف الله ربى والاسلام دينى

» اختر من 1 الى 20 وشوف حظك
حكايات سائق تاكسى Icon_minitimeالخميس سبتمبر 16, 2010 9:46 pm من طرف الله ربى والاسلام دينى

» بيقولو كلام بنات.....!
حكايات سائق تاكسى Icon_minitimeالخميس سبتمبر 16, 2010 8:39 pm من طرف الله ربى والاسلام دينى

» هى دية حقيقة البنت
حكايات سائق تاكسى Icon_minitimeالخميس سبتمبر 16, 2010 8:30 pm من طرف الله ربى والاسلام دينى

» اعرفي اسم شريك حياتك قبل مايجي
حكايات سائق تاكسى Icon_minitimeالخميس سبتمبر 16, 2010 8:17 pm من طرف الله ربى والاسلام دينى

الإبحار
 البوابة
 الفهرس
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
منتدى
التبادل الاعلاني

حكايات سائق تاكسى

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
mo'men motors
مشرف
مشرف
mo'men motors

حكايات سائق تاكسى Empty
مُساهمةموضوع: حكايات سائق تاكسى   حكايات سائق تاكسى Icon_minitimeالسبت مايو 31, 2008 5:54 pm

هذه الحكايات القصيرة ربما تكون إحدي المشاكل التي يتعرض لها فئة من الناس وأيضا الشباب ..لأنها كما قلت لكم قصص واقعية مأخوذة من أحد السائقين ( تاكسي )...( ؟؟؟؟..)
وطبعاً في أحداث كان يعلق عليها السائق لما أحد الركاب يأخذ رأيه أو يسأله عن أي شيء
وأعتقد أن اسم السائق أو هويته ليس مهماً أن يعرفها أحد منكم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سأحكي لكم اليوميات كما سمعتها أو حكيت لي مع تصوري لها طبعا وبالسيناريو والحوار حتى تكون بسيطة وخفيفة لمن يقرؤها.
وهذه البداية

(1)
اليوم الأول..أو الراكب الأول

الراكب: السلام عليكم ورحمة الله
السائق:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته...على فين إن شاء الله؟؟؟؟؟
الراكب:يذكر المكان (؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟)
الراكب: والله دي حاجة مقرفة كل شوية تزعل وأروح أجبها من عند أمها وتقعد تتحكم فيا ..اوفففففففففففف يا ساتر امتى الواحد ربنا يتوب عليه بقى؟؟؟؟؟
السائق:هدي نفسك بس كده وصليي ع النبي كل مشكلة وليها حل
الراكب:همسا . . . أنا مشكلتي مالهاش حل أبداً !!!!!!!!!
السائق:بس متاخذنيش برضه أنت لازم تكون شديد معاها أكتر من كده عشان متسؤش فيها !!
الراكب:يلا خليها على الله ...أيوه هنا يا سطى ..الله ينور..شكرا
السائق:العفو أي خدمة...مع السلامة (وهو مستغرب من حال الراكب)

ويمضى السائق في طريقه حتى يأتي إليه راكب آخر….
الراكبة:تاكس...تاكس ثم تذكر المكان ( ؟؟؟؟؟؟؟)
السائق: أيوه اتفضلي
الراكبة:مساء الخير يا أسطى..
السائق:مساء النور..
الراكبة:تخرج التليفون المحمول من حقيبتها ثم تتحدث ..( أيوه يا ماما أنا حبيت أطمنك عليا عشان هتأخر في الدرس شوية ..أصل إحنا بنراجع...أيوه أيوه أنا بكلمك من عند هبة والأستاذ موجود!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟
بتقولى إيه يا ماما؟؟؟ إيه صوت العربيات ده؟؟؟ أيوه أيوه أصل احنا قاعدين في البلكونة!!!!!أصل الدنيا حر اوى …أوكي يا ماما مع السلامة..
ثم تخلع الراكبة الجاكيت الذى ترتديه وتظل بالبدي!!!!؟؟؟؟؟؟
أيوه هنا لو سمحت … ميرسى . . . ثم تتوجه الى صالة دسكو
السائق:لا حول ولا قوة الا بالله....ربنا يهدي

ثم يمضى السائق في طريقه مرة أخرى…
الراكب:تاكس....ثم يذكر المكان المتوجه اليه….
السائق:أيوه اتفضل
الراكب: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السائق:يرد السلام
الراكب:حضرتك بتصلي؟؟؟؟
السائق:الحمد لله
الراكب:أصل كل شباب اليومين دول مبيصلوش وتحس أن الناس الكبيرة هى بس اللى بتصلي ...سبحان الله يا أخي ده أنا عندي شاب في كلية الهندسة كل ماقوله صلى يقولى دي حاجة خاصة بيا أنا بس ومحدش له دعوة ويرفع صوته على ولدته ويخرج من البيت من غير ميقول هو رايح فين !!!
ونفضل أنا وولدته قلقانين عليه لحد مايرجع .....وعلى كده كل يوم لما الواحد خلاص زهق؟؟؟؟؟؟؟؟؟
السائق:يا حاج دي مشكلة كل الشباب مش بس ابنك كل اللى همه السهر والهزار وتلاقيه من جواه فاضى ومعندوش أي طموح ويقولك ( أنا يعني لما أتخرج هعمل إيه منا هقعد ع القهوة ) يعنى هى هى..........ربنا يهديهم
الراكب:ربنا يسمع منك يا بنى .....أيوه هنزل هنا ألف شكر........
ودة كان ثانى يوميات السائق الغلبان

وئليكم المزيد فيما بعد
يوسف بلال
مشرف ممتاز
مشرف ممتاز
يوسف بلال

حكايات سائق تاكسى Empty
مُساهمةموضوع: رد: حكايات سائق تاكسى   حكايات سائق تاكسى Icon_minitimeالأحد يونيو 15, 2008 1:58 pm

1- ماهو انت السبب برضه يعنى فيك حاجه ماتتجوزش لامؤاخذة يعنى هنبقى
عينك دايما مكسورة يله عشان تلحق تروح المدام ولو عاوز مساعدة ماتقاقش خالص
2- ديسكو وياترى دخلت لوحده ولا كان فى حد مستنيها
ولا يمكن تعلق حد من ادام الباب خلاص سيب العنوان والوقت مع الكنترول واحنا هنحل المشكله دة
3-ياسيدى بكرة يبقى كبير زيك ويصلى
ويجيب ولد ويطلع عنيه برضه ربنا يهدينا اجمعين
moon night
مرشح للاشراف
مرشح للاشراف
moon night

حكايات سائق تاكسى Empty
مُساهمةموضوع: رد: حكايات سائق تاكسى   حكايات سائق تاكسى Icon_minitimeالأربعاء يونيو 18, 2008 6:26 pm

عارف القصص حلوة بس لو القصة اطول من كدة شوية او انك فعلا تحكى يوم كامل لسائق تاكسى هيكون الموضو احلى من كدة
ربنا يوفئك lol! lol!

حكايات سائق تاكسى
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-